Schade

Lees hier alles wat je moet weten over schade

Meest gestelde vragen

Wat als mijn auto door schade niet meer kan rijden?

Het is vervelend als je schade hebt. Zeker als je hierdoor niet meer kunt rijden. Wij helpen je graag dit zo snel mogelijk op te lossen.

Je kunt de schade eenvoudig melden via de Justlease app of via 030-850 1500. Wij zijn 24/7 bereikbaar voor schademeldingen. Je kunt de schade ook e-mailen naar schade@justlease.nl onder vermelding van je kenteken. Schriftelijk via: Justlease.nl, t.a.v. afdeling Schade, Eendrachtlaan 280, 3526 LB Utrecht. Je ontvangt gemiddeld binnen 2 werkdagen een reactie van ons.

Benodigde gegevens
Om de schademelding snel af te kunnen handelen, vragen wij altijd om de volgende gegevens:

  • kenteken van de auto;
  • wanneer is het gebeurd;
  • wat is er gebeurd;
  • waar zit de schade aan de auto;
  • is er een tegenpartij bij betrokken;
  • is er een schadeformulier ingevuld;
  • voor- en achterzijde van het schadeformulier;
  • eventuele foto’s die je hebt gemaakt van de schade.

Schadeformulier nodig?
Is er sprake van een tweezijdige schade, dus met een tegenpartij? Je vult dan altijd een schadeformulier in.

Is er sprake van een eenzijdige schade, dus zonder tegenpartij? Dan hoef je geen schadeformulier in te vullen. Tenzij dit wordt gevraagd door Justlease. Dit is afhankelijk van de situatie en het tijdstip waarop de schade is ontstaan.

Download een schadeformulier (pdf)

Schade laten repareren
Nadat je de schade hebt gemeld bij Justlease, maak je een afspraak om de auto te laten repareren. Wij zorgen ervoor dat een schadeherstelbedrijf hiervoor contact met je opneemt. Het is niet mogelijk om je auto bij de merkdealer te laten herstellen. Wij werken alleen samen met door ons erkende schadeherstelbedrijven.

Natuurlijk mag je ook zelf contact opnemen met het schadeherstelbedrijf voor het maken een afspraak. Het is belangrijk dat je wel eerst altijd een melding doet bij Justlease. We werken voornamelijk samen met vestigingen van Schadenet. Je maakt zelf een afspraak met Schadenet via www.schadenet.nl.

Vervangend vervoer
Vervangend vervoer in Nederland is standaard onderdeel van je leasepakket. Je krijgt dus vervangend vervoer in het geval van schade of onderhoud. Ons vervangend vervoer heeft een eigen risico van 24 uur. Dit betekent dat bij een reparatie die bijvoorbeeld 48 uur duurt, je de eerste 24 uur zelf betaalt. Na 24 uur worden de kosten door ons vergoed. Je kunt er ook voor kiezen om geen vervangend vervoer mee te nemen, maar bijvoorbeeld een auto van een vriend of familielid te lenen of de fiets te pakken.

Geen eigen risico bij ‘Direct Vervangend Vervoer’ 
Heb je gekozen voor de optie ‘Direct Vervangend Vervoer’? Dan betaal je geen extra kosten voor het vervangend vervoer. Ook niet de eerste 24 uur. Een uitstekende keuze om onvoorziene kosten te voorkomen. Je kunt deze optie ook nog kiezen tijdens het lopende contract.

Verrekening schade met eigen risico
Je betaalt eigen risico per losstaande schade. Het kan zijn dat de schade lager is dan je eigen risico. In dit geval betaal je natuurlijk alleen het bedrag van de schade en niet het volledige eigen risico.

Is de schade hoger dan je eigen risico? Dan betaal je het volledige bedrag aan eigen risico.

In je leasecontract lees je het eigen risico dat op jou van toepassing is.