Terug naar het overzicht

Joep van Ewijk: ‘Je realiseert je niet hoeveel van de tijd je auto stilstaat’

4 oktober 2018

Voor Joep van Ewijk (25) was de liefde voor auto’s vanzelfsprekend. Als kind uit een echt automotive-gezin, begon het met het demonteren van LEGO-auto’s en groeide die liefde uit tot een passie voor alles met een motor.

Inmiddels werkt Joep sinds 2017 bij Justlease als product marketeer deeloplossingen en houdt hij zich in die rol bezig met onder andere deelauto’s. Wij spraken met hem over de circulaire economie en vroegen hem de hemd van het lijf.

Van bezit naar gebruik, is dat nieuw?

Het is misschien nieuw dat we het er zo specifiek over hebben met elkaar, maar de bewustwording is al veel langer aan de gang. Als je kijkt naar het scheiden van afval, recyclen, gebruik van duurzame materialen in productieprocessen en het gebruiken van tweedehands spullen zoals kleding en meubels, dat zijn allemaal manieren om duurzamer om te gaan met onze spullen en ze waar mogelijk opnieuw te gebruiken.

Maar vooral: waarom zou je een product kopen als je het misschien maar drie keer per jaar gebruikt? Mensen zijn kritischer geworden over hoe ze hun geld besteden. Een boormachine kost je misschien wel 100 euro, maar als je geen hobby-klusser bent, is het veel slimmer om alleen voor dat ene moment – het gebruik dus – te betalen. Niet alleen scheelt dat in kosten, maar daardoor kunnen meer mensen dezelfde boormachine gebruiken. Goed voor je financiën, maar ook voor het milieu.

Die trend van bezitten naar gebruiken vinden we steeds normaler. Kijk bijvoorbeeld naar muziek, steeds minder mensen kopen nog cd’s, ze betalen liever voor de muziek waar ze echt naar luisteren.

Het is dus niet nieuw, maar het principe komt door groeiende technische mogelijkheden wel in een stroomversnelling terecht. En hoewel de term circulaire economie misschien nog niet zo bekend is, doen we er allemaal al een tijdje aan mee.

Maar al dat delen, dat is toch vooral voor millennials?

Als je op de berichtgeving in de media afgaat, dan lijkt dat wel zo. Maar van deeloplossingen wordt door mensen van allerlei leeftijden en achtergronden gebruik gemaakt. Al zijn de redenen waarom mensen er gebruik van maken wel verschillend. Als je kijkt naar auto’s, maken studenten vaker gebruik van een deelauto omdat ze gewoonweg geen geld hebben om een auto te kopen, terwijl ouderen hun auto delen omdat ze deze minder vaak nodig hebben.

Je ziet wel dat millennials de weg naar dit soort concepten – waarbij je dus betaalt voor gebruik – beter weten te vinden en er misschien ook wel specifiek naar zoeken.

Dat je een boor deelt, klinkt logisch. Maar bij een auto gaan wel andere overwegingen spelen. Waarom zou ik dat doen?

Omdat het slim is. Ga maar eens na hoe vaak je je auto nou eigenlijk gebruikt op een dag. Je rijdt naar kantoor, de kans is groot dat hij daarna de hele dag stilstaat totdat je weer naar huis rijdt. In het weekend ga je misschien shoppen en op bezoek bij vrienden en familie, maar de rest van de tijd staat je auto geparkeerd. En je vast lasten gaan wel gewoon door, of je er nu veel in rijdt of nooit.

Door je auto te delen, kun je eraan verdienen op de momenten dat jij er toch niet in rijdt. Zo zet je kosten om naar inkomsten. En daar hoef je ook nog eens niks voor te doen.

Wees eerlijk Joep, zou jij je auto delen?

Absoluut! Ik leende mijn auto altijd al uit aan vrienden en kennissen en sinds een paar jaar deel ik mijn auto ook via meerdere deelautoplatforms. Mijn vorige auto was uitgerust met een carsharing box zodat mensen 24/7 toegang konden hebben tot mijn auto. Uiteraard beheerde ik zelf de agenda maar op de dagen dat ik de auto niet nodig had was hij vrij beschikbaar voor anderen.

Omdat ik een leaseauto heb, is de beslissing nog gemakkelijker te nemen. Veel mensen hebben moeite met het delen van hun privéauto omdat ze die met hun spaarcenten hebben gekocht en daar kan ik mij ook wel iets bij voorstellen hoor. Als er slecht mee om wordt gegaan, dan moeten zij vertrouwen op het deelplatform voor een snelle en goede afhandeling. Nu gaat dat meestal wel goed, maar ik kan me de terughoudendheid best voorstellen.

Ik deel mijn auto nu drie jaar en in die tijd is er slechts één keer een incidentje geweest, waarbij iemand had gerookt in mijn auto. Gelukkig werd dat snel opgelost door zowel de huurder als het platform en heeft dat incident mij niet tegengehouden om mijn auto te blijven delen.

Bij Justlease kun je je leaseauto dus ook delen. Hoe werkt dat eigenlijk?

Wij gaan dit jaar nog samenwerken met onder andere Snappcar, Mywheels en Juuve zodat onze klanten hun auto kunnen delen met anderen.

Dat werkt dan eigenlijk heel simpel en er zijn twee opties waar je uit kunt kiezen. Je leaset je auto met korting en deelt het minimaal twee keer per maand. De opbrengsten van die eerste twee keer gaan naar Justlease en het autodeelplatform. Verhuur je je auto vaker dan twee keer, dan krijg jij 80% van de opbrengsten.

Wil je geen enkele verplichting, maar wel de mogelijkheid om je auto te delen en eraan te verdienen? Dan kun je voor € 30,- per maand bovenop je standaard leasebedrag je auto delen wanneer en hoe vaak je wilt. Het voordeel hiervan is dat je 100% van de inkomsten houdt.

Oké Joep, kort – wat zijn de drie belangrijkste redenen om je auto te delen?

Dat is simpel: het scheelt je geld omdat je geld verdient als je de auto toch niet gebruikt. Het is beter voor het milieu, want als niet iedereen een eigen auto hoeft te hebben, kunnen er minder auto’s worden geproduceerd. En – en misschien had je hier nog niet aan gedacht – het heeft ook een maatschappelijke functie in die zin dat het bijdraagt aan een gevoel van saamhorigheid.

Interesse in een leaseauto die je kunt delen? Of rijd je al een Justlease-auto en wil je meer weten over autodelen? Dan vind je hier meer informatie of kun je contact met ons opnemen via  030 – 850 1500 of vragen@justlease.nl.

Delen via