Terug naar het overzicht

Vrije calculatie iedere auto

29 januari 2021

Meer keuzevrijheid geeft private lease een zetje in de rug.

Laat maar komen die Porsche (of die Lambo of die Multipla).

Steeds meer bedrijven ruilen de zakelijke autoleasecontracten in voor een mobiliteitsbudget. Inmiddels beschikt 10% van de zakelijke autorijders in Nederland over zo’n mobiliteitsbudget. Maar liefst een kwart van de zakelijke rijders verwacht dat hun zakelijke leaseregeling binnen drie jaar wordt vervangen door een mobiliteitsbudget.

Dat blijkt uit een peiling in 2020 van marktonderzoeksinstituut GfK. Dat zo’n vervoersbudget aan populariteit wint is niet verwonderlijk. Het biedt werkgever en werknemer niet alleen meer flexibiliteit en mogelijkheden tot kostenbeheer, de ‘zachte’ voordelen gaan in de arbeidsrelatie een steeds belangrijkere rol spelen. Toetreders tot de arbeidsmarkt hechten er vandaag de dag steeds meer aan dat een bedrijf fatsoenlijk zakendoen niet alleen hoog in het vaandel heeft staan, maar dit ook in de praktijk waarmaakt. Het mobiliteitsbudget biedt werknemers alle ruimte om bijvoorbeeld de fiets, het openbaar vervoer of een stekkerauto te pakken als vervoermiddel. Of om een auto privé te leasen.

Bijdragen aan maatschappij en milieu

Het zijn overigens niet alleen jongeren die hechten aan daadwerkelijke maatschappelijke bijdragen. Driekwart van alle consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven bijdragen aan maatschappij, milieu en welzijn van mensen, zo blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2020 van onderzoeksbureau MarketResponse. Een toenemend aantal consumenten heeft meer vertrouwen in merken als die zo’n positieve bijdrage laten zien en meer dan de helft van de consumenten let bij de aanschaf van producten of diensten op de maatschappelijk rol en duurzaamheid, aldus MarketResponse.

Rijden zonder zorgen met private lease

Private leasemaatschappijen lijken garen te spinnen bij de ontwikkelingen rond het vervoersbudget voor medewerkers. Het fenomeen private lease was in 2015 bij ongeveer de helft van de Nederlanders bekend. Inmiddels is die bekendheid de 75% al gepasseerd, leert het GfK-onderzoek. Het percentage private leasecontracten neemt jaarlijks toe, van 3,3% in 2019 naar 4,2% in 2020. Rijden zonder zorgen over onverwachte kosten en technische problemen zijn de belangrijkste drijfveren om te kiezen voor deze contractvorm.

Geen fiscale bijtelling bij private lease

Daar komt voor de zakelijke rijder met een mobiliteitsbudget nog een uitermate belangrijke overweging bij, namelijk dat de privé geleasede auto geen fiscale bijtelling kent. Toch is er nog een hindernis te nemen voor de meeste aanbieders van private lease. Op een enkele positieve uitzondering na bepalen zij welke merken ze aanbieden. Ze stellen zelf de types samen en zetten deze als varianten in de markt. Iedere aanbieder doet dit net even op een wat andere manier, waardoor het lastig is de aanbiedingen onderling te vergelijken.

Lelijkste auto ter wereld

Waar de aanbieders van private lease aan voorbij lijken te gaan is dat de auto voor heel veel automobilisten nog steeds een statussymbool is. Natuurlijk zijn er mensen die niet malen om het uiterlijk of de merkbeleving van hun voertuig. Dat verklaart bijvoorbeeld dat er toch nog 3.537 exemplaren van de Fiat Multipla in Nederland zijn verkocht. De Multipla is volgens een poll in november 2020 waaraan 17.000 AD-lezers deelnamen met overmacht de lelijkste auto ter wereld die ooit gemaakt is.

Objectieve Carculator van Justlease

Voor de iets fijnbesnaardere autorijder zou het handig zijn om iedere auto naar wens zelf samen te kunnen stellen en daar onmiddellijk een maandbedrag voor private lease bij te ontvangen, zoals dat nu door enkele private leasemaatschappijen wordt aangeboden. Een partij als Justlease bijvoorbeeld biedt vanaf januari 2021 onder de naam Carculator die optie tot vrije calculatie aan. Dat geeft de leaserijder daadwerkelijke keuzevrijheid bij de besteding van het mobiliteitsbudget. Elke auto zou met zo’n objectieve calculator binnen handbereik komen van de zakelijke én privé leaserijder die gewend is een merk of type te zoeken dat past bij zijn al dan niet vermeende status. Tot aan een Porsche of Lambo toe. Behalve dan de legendarisch lelijke Multipla. Die wordt niet meer gemaakt.

Delen via