Het Japanse merk Nissan gaat al even mee. Net als veel autofabrikanten is de origine van Nissan te vinden in de jaren ’30 van twintigste eeuw met de opkomst van de massaproductie van auto’s. Na de Tweede Wereldoorlog probeerden veel Japanse automerken een slaatje te slaan uit de ‘booming’ Amerikaanse economie en Nissan was geen uitzondering. Samen met het, inmiddels verdwenen, merk Datsun positioneerde Nissan zich als een degelijk, maar ook sportieve autofabrikant. Met name de ‘Z’ sportievere modellen vonden gretig aftrek bij de middenklasse. Ook in Nederland won Nissan aan populariteit en kreeg het een bescheiden, doch trouwe, klantenkring. Nissan loopt voorop in nieuwe trends en technieken. De Qashqai was een enorme kaskraker en creëerde in één slag een hele nieuwe categorie in de autowereld, de cross-over SUVs. Naast de Qashqai bleek ook de Leaf, een volledig elektrische auto, één van de eerste succesvolle en betaalbare volledig elektrische auto’s. Sinds kort, met de introductie van het luxemerk Infiniti in Nederland, krijgt Nissan ook nog eens een echt luxe imago mee. Al deze elementen maakt Nissan niet meer weg te slaan van de Nederlandse wegen!