de overheidssubsidie op elektrische auto's stopt
Dit is het einde van een tijdperk. Lees alle details op deze pagina!
Gemiddelde leestijd: 7 minuten
Jarenlang heeft de overheid elektrisch rijden aantrekkelijk gemaakt door verschillende maatregelen en subsidies in te voeren. Dat is nu voorbij. Een aantal maatregelen verdwijnen voorgoed en een aantal maatregelen worden afgebouwd. In dit artikel lees je er alles over.
Waarom werd elektrisch rijden zo aantrekkelijk gemaakt?
Even terug naar het begin, want waarom werden elektrische auto's eigenlijk zo aantrekkelijk gemaakt? Dat heeft alles te maken met milieudoelstellingen die gehaald moeten worden. Nederland moet in 2050 klimaatneutraal zijn en daarom moet de CO2-uitstoot met tenminste 55%-60% omlaag voor 2030 ten opzichte van 1990. Het doel hiervan is om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 2 graden Celsius en hiermee klimaatverandering tegen te gaan. De industrie is de grootste sector in Nederland die zorgt voor de meeste CO2-uitstoot. Mobiliteit komt als tweede en daarom moeten we hier flink aan de slag. Een elektrische auto stoot geen CO2 uit en daarom is dit een geweldig alternatief voor brandstofauto's die wél CO2 uitstoten.
Misschien kun je het je nog wel herinneren of kende je iemand die het deed; jaren geleden kon je een plug-in hybride zakelijk rijden voor net iets meer dan €100,- per maand. Later kwamen de volledig elektrische auto's in opmars en waren de bijtellingspercentages ook al zo gunstig; voor een appel en een ei reed je zakelijk in een volledig elektrische auto. Omdat elektrische auto's nog relatief nieuw waren, waren ze ook een stuk duurder. Daarom was het voor particuliere rijders vrijwel niet te betalen om elektrisch te gaan rijden; zij konden namelijk niet profiteren van de lage bijtellingspercentages waar zakelijke rijders op hun beurt wel van profiteerden. De overheid voerde daarnaast nog wat interessante maatregelen in: geen wegenbelasting en geen bpm. De zakelijke markt kon de kar niet alleen trekken en daarom moest er iets verzonnen worden om elektrisch rijden ook voor particulieren aantrekkelijker te maken. Daar kwamen de overheidssubsidies om de hoek kijken. Lees verder om meer te weten te komen over deze drie maatregelen en wat daar allemaal gaat veranderen vanaf het nieuwe jaar.
Deze maatregelen zijn ingevoerd en dit gaat er veranderen
Voor particulieren zijn er drie maatregelen voor elektrische auto's ingevoerd. De meest bekende is de overheidssubsidie. De andere twee zijn een vrijstelling van de wegenbelasting en een vrijstelling van de bpm. Hieronder leggen we stuk voor stuk aan je uit wat er gaat veranderen.
De overheidssubsidie
In 2020 is voor het eerst de subsidie voor particulieren voor de aanschaf of lease van een volledig elektrische auto ingevoerd. Hierdoor moet het prijsverschil tussen elektrische auto's en auto's op fossiele brandstoffen verkleind worden. Dit begon met een bedrag van €4.000,- voor nieuwe auto's en een bedrag van €2.000,- voor gebruikte auto's. In 2020 en in 2021 was de subsidie binnen no-time vergeven. In 2022 heeft de overheid daarom besloten een aantal dingen anders te doen. Het subsidiebedrag voor nieuwe auto's ging omlaag naar €3.350 en het totale budget werd met €56.000.000,- verhoogd. Hierdoor was er voor ruim 20.000 auto's subsidie beschikbaar, tegenover 3.600 in 2021. Het subsidiebedrag voor gebruikte auto's is in de afgelopen 5 jaar hetzelfde gebleven en voor nieuwe auto's is dit in de loop van de jaren gedaald van €4.000,- naar €2.950,-.
2024 is het laatste jaar dat de overheid subsidie voor volledig elektrische auto's uitkeert. In 2025 kan er dus geen aanspraak gemaakt worden op de overheidssubsidie.
De bpm
Bpm is een aanschafbelasting die je in Nederland betaalt als je een volledig nieuwe auto koopt of een auto importeert. Voor fossiele brandstofauto's is de hoogte van de bpm afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Logisch daarom eigenlijk dat je voor een elektrische auto die geen CO2 uitstoot, ook geen bpm betaalt. Toch gaat de overheid vanaf 2025 een vast tarief voor nieuwe elektrische auto's hanteren. Dit is naar alle waarschijnlijkheid een bedrag tussen de €300,- en €700,-; de exacte hoogte is nog niet helemaal duidelijk. De totale prijs van een elektrische auto wordt hierdoor dus hoger.
De wegenbelasting
De laatste maatregel voor het aantrekkelijk maken van elektrisch rijden is een vrijstelling van de wegenbelasting. Normaal gesproken betaalt iedere voertuigbezitter de motorrijtuigenbelasting, oftewel de wegenbelasting. Rijders van volledig elektrische auto's zijn hiervan vrijgesteld, in ieder geval tot en met 2024. Vanaf 2025 gaat ook hier het een en ander veranderen. Er wordt in 2025 namelijk een korting ingevoerd die de jaren erna steeds verder afgebouwd worden. Dit begint met een korting van 75% waardoor je maar 25% van het mrb-tarief betaalt. Het jaar erna wordt dit een korting van 40%, welke wordt afgebouwd tot 0% korting in 2031. Wat dit voor verandering in euro's gaat zijn is nog niet bekend. De overheid heeft namelijk de tabellen nog niet bekendgemaakt. Wordt vervolgd!
En wat heeft dit voor invloed op Private Lease?
Bij Private Lease betaal je een vast bedrag per maand, afhankelijk van de aanschafprijs van de auto, het aantal kilometers dat je rijdt en de looptijd die je kiest. Eerder hebben we uitgelegd dat er een vast bedrag voor de bpm ingevoerd wordt. Dit zijn geen mega hoge bedragen, maar de aanschafprijs van de auto wordt wel hoger. Dit zal je iets gaan merken wanneer je een gloednieuwe elektrische auto uitzoekt. Daarnaast wordt dus ook de wegenbelasting ingevoerd. Hier kunnen we je op dit moment helaas nog weinig duidelijkheid over geven. Eentje waarbij je wel weet waar je aan toe bent is de overheidssubsidie; deze stopt en hier kun je in 2025 geen aanpsraak meer op maken.
In welke gevallen zou het dan nog wel interessant zijn om voor een elektrische auto te gaan? Het maken van een afweging tussen elektrisch rijden en een fossiele brandstofauto is altijd goed. Ondanks een aantal voordelen die dit jaar aflopen, zou elektrisch rijden alsnog gunstig kunnen zijn, helemaal als je zelf zonnepanelen hebt. Kunnen wij je helpen bij het maken van deze afweging? Neem dan contact op met onze leaseadviseurs van maandag tot en met vrijdag van 8.00 - 21.00 op 030 -850 1500.