Dit zijn de wegenbelastingtarieven in 2025
Vooral voor plug-in hybrides en elektrische auto's verandert er veel. Lees er alles over in dit blogartikel.
Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Waaruit bestaat de wegenbelasting?
Voordat we ingaan op de nieuwe tarieven, willen we je graag wat meer uitleg geven over de opbouw van het wegenbelastingtarief. De wegenbelasting (ook wel de motorrijtuigenbelasting of mrb genoemd) bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de hoofdsom; afhankelijk van het gewicht, de CO2-uitstoot en de brandstofsoort wordt een tarief vastgesteld dat gelijk is voor iedereen binnen Nederland. De hoofdsom gaat naar de Rijksoverheid. Het tweede deel is de provinciale opcenten; dit is een bedrag bovenop de hoofdsom dat de provincies zelf mogen bepalen.
Met deze opcenten kunnen provincies investeringen doen in bijvoorbeeld hun wegen- en waternet, maar ook in de economie of natuur. Kijkend naar alle provincies staat Zuid-Holland bovenaan met het hoogste tarief aan opcenten, gevolgd door Gelderland en Groningen. Provincies kunnen ook besluiten om de provinciale opcenten niet te verhogen waardoor het gedeelte van de provinciale opcenten gelijk blijft. In 2025 worden de opcenten in zeven van de twaalf provincies verhoogd. Groningen, Drenthe, Overijssel, Zeeland en Noord-Holland doen niet mee aan de stijgingen. In de andere zeven provincies stijgen de opcenten tussen de 1,0% en 3,4%.
Naast de provinciale opcenten hebben we natuurlijk ook nog de hoofdsom. Eerder hebben we al benoemd dat de hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting afhankelijk is van drie factoren:
- Het gewicht van de auto;
- De CO2-uitstoot;
- De brandstofsoort.
Die laatste zorgt voor nogal wat wisselingen in het tarief. Er is namelijk een ander tarief van toepassing voor benzine-en dieselauto's, PHEV's en EV's. Lees snel verder om hier meer over te weten te komen.
Benzine- en dieselauto's
Zoals we eerder al benoemd hebben, stijgen de provinciale opcenten in zeven van de twaalf provincies. In de provincies waar de opcenten gelijk blijven, gaan de eigenaren van auto's toch meer betalen. Dat komt door de inflatiecorrectie van de overheid. Door een stijging van 1,2% op de hoofdsom zal het tarief met zo'n 50 eurocent tot enkele euro's stijgen zoals het de afgelopen jaren ook heeft gedaan. Bij de zeven provincies waarbij het tarief wel stijgt, zal de autorijder iets meer dan enkele euro's extra gaan betalen. Dat is niks vergeleken met de wijzigingen in de tarieven voor PHEV's en EV's; daarover lees je meer hieronder.
Plug-in hybride auto's (PHEV)
Eigenaren van plug-in hybride auto's hebben de afgelopen jaren geprofiteerd van een interessante kortingsregel op de wegenbelasting. Vanwege de flink lagere uitstoot van deze auto's (1 tot 50gr/km), hoefden zij maar een bepaald percentage van de wegenbelasting te betalen. Die korting wordt de komende tijd afgebouwd. In 2024 kreeg je nog 50% korting op het mrb-tarief. In 2025 is dit nog 25% en betaal je dus 75% van het standaardtarief. Vanaf volgend jaar, in 2026, is er geen korting meer en betaal je 100% van het standaardtarief.
Volledig elektrische auto's (EV)
Bij volledig elektrische auto's vindt de grootste wijziging in het maandelijkse tarief plaats. Elektrisch rijden is de afgelopen jaren enorm aantrekkelijk gemaakt door de overheid. Door het invoeren van een subsidie bij het kopen of leasen van een volledig elektrisch voertuig en een 100% korting op het mrb-tarief, is elektrisch rijden steeds populairder geworden. Hier verandert vanaf dit jaar het een en ander in. De subsidie vervalt (hier schreven we al eerder over het vervallen van de subsidie) en de korting op de wegenbelasting wordt afgebouwd. Hieronder hebben we voor je op een rijtje gezet hoe die afbouw eruitziet:
2025: 75% korting op het reguliere mrb-tarief; je betaalt dus 25% van het standaardtarief
2026 t/m 2029: 25% korting; je betaalt 75% van het standaardtarief
Vanaf 2030: geen korting; je betaalt het volledige mrb-tarief
Elektrisch rijden is zeker nog een goede overweging omdat het niet alleen beter is voor het milieu dankzij lagere CO2-uitstoot, maar ook zorgt voor lagere brandstofkosten. Hier lees je meer over elektrisch rijden.
Hoe kan ik mijn wegenbelastingtarief berekenen?
Via een eenvoudige tool van de Rijksoverheid bereken je in een paar stappen het tarief dat op jou van toepassing is. Geef aan voor wat voor type voertuig je een berekening wil maken, in welke provincie je woont, de brandstof waarop jouw auto rijdt en de gewichtsklasse van jouw auto. Klik op 'Toon resultaten' en jouw wegenbelastingtarief verschijnt vanzelf.
En wat heeft dit voor invloed op Private Lease?
Bij Private Lease betaal je een vast bedrag per maand, afhankelijk van de aanschafprijs van de auto, het aantal kilometers dat je rijdt en de looptijd die je kiest. De wegenbelasting is ook een onderdeel van het maandelijkse leasetarief en valt onder de belastingen en heffingen in verband met het bezit of gebruik van de auto die door de leasemaatschappij gewijzigd mogen worden. Dit staat vastgelegd in het Keurmerk Private Lease. Op het moment dat er een wijziging in de wegenbelasting plaatsvindt, mag de leasemaatschappij deze hogere kosten dus aan jou doorbelasten. Dit gebeurt een keer per jaar en is afhankelijk van de registratiedatum van jouw auto.
We hopen dat je na het lezen van dit artikel een stuk wijzer bent geworden over hoe het zit met de wegenbelasting, wat de provinciale opcenten zijn en wat voor invloed deze stijgingen hebben op het maandelijkse leasetarief. Een ding is zeker; met Private Lease van Justlease rij je zorgeloos. Ga hieronder naar al het aanbod en zoek jouw volgende auto uit!