Chinese automerken en hun elektrische auto’s: de nieuwe standaard?
Topkwaliteit voor een betaalbare prijs
Chinese automerken komen in grote getale naar Nederland. Maar zit de Nederlandse markt daar eigenlijk wel op te wachten? Dat blijkt van wel! Het marktaandeel van Chinese automerken blijft maar groeien. Wij snappen dat wel; we zijn namelijk razend enthousiast over de strak afgewerkte modellen van Chinese autofabrikanten. Hoe meer diversiteit op de Nederlandse wegen, hoe beter!
Chinese automerken in Nederland maken een opmars
Je kan er bijna niet meer omheen; Chinese automerken zien we steeds meer op de Nederlandse wegen. Denk aan BYD, MG, NIO, Lynk & CO en XPENG. In totaal heeft China meer dan 40 automerken! Niet alle merken zijn beschikbaar in Nederland, maar de meest populaire merken gelukkig wel. Waar de Chinese auto’s jaren geleden als onbetrouwbaar te boek stonden, zijn ze nu beter dan ooit. Dit is met name terug te zien in de veiligheid van de auto's. Een groot deel van de auto’s die op de markt komen behalen namelijk de hoogste score op de Euro NCAP- veiligheidstest: 5 sterren. Daarnaast zijn de auto’s standaard rijk uitgerust en vaak voorzien van unieke features. Kijk bijvoorbeeld naar de NIO ET7. Bij deze auto staat de NOMI assistent op het dashboard (vergelijkbaar met Siri van het merk Apple) die zijn hoofd naar je toedraait als je het robotje wat vraagt. Zo lijkt het net of je tegen een virtuele persoonlijkheid praat!
Chinese auto's zijn net even wat anders dan de typische Europese auto's die wij kennen. Waar 'onze' fabrikanten niet te gek doen en hele degelijke auto's produceren, zie je dat Chinese fabrikanten net wat meer het randje opzoeken. De belijning is uitdagender, het interieur speelser en je ziet dat er meer leuke (niet per se noodzakelijke) features aanwezig zijn in de auto's. Voor de mensen die niet een standaard uitziende auto willen; jullie zijn bij de Chinese merken aan het goede adres. Bekijk ze hieronder!
Snel leverbaar en lagere consumentenprijs
Fabrikanten van Chinese automerken spelen slim in op alles wat er minder goed gaat aan Europese automerken. Waar we over het algemeen heel lang moeten wachten op Europese auto’s, zijn Chinese auto’s een stuk sneller leverbaar. Niet alleen dat maakt het kiezen makkelijker. Chinese auto’s zijn ook nog eens tussen de 4% en 10% goedkoper dan een gelijkwaardige Europese auto; dat scheelt serieus geld en is de overweging echt wel waard. De Europese Unie zag de goedkope prijzen van Chinese auto's zelfs als zo'n bedreiging, dat er wordt gesproken over het invoeren van extra importheffingen. Deze moeten ervoor zorgen dat de concurrentie op de Europese markt gezond blijft. Een onderzoek door de Europese Unie heeft uitgewezen dat een groot gedeelte van de Chinese autofabrikanten gesubsidieerd wordt door de Chinese overheid, waardoor de auto's zo goedkoop in de markt gezet kunnen worden. Daar wordt dus een stokje voor gestoken. Afhankelijk van de mate waarin de overheid een fabrikant subsidieert, wordt er een importheffing doorgevoerd die kan oplopen tot wel 45%! Op dit moment zijn de importheffingen nog niet definitief doorgevoerd vanwege onderhandelingen tussen de Europese Commissie en China. We kunnen hopelijk dus nog wat langer profiteren van de voordelige autoprijzen.
Het aanbod is groter dan ooit!
Chinese autofabrikanten zijn heel toekomstgericht en zetten daarom vol in op de productie van elektrische auto’s en plug-in hybride’s. We kennen inmiddels allemaal wel het merk MG en misschien zelfs ook Lynk&Co. De auto’s van deze merken rijden al een aantal jaren rond op de Nederlandse wegen. Opkomende merken die je steeds vaker zult gaan zien zijn BYD, NIO en XPENG, allen kenmerkend door hun futuristische design en strakke afwerking.
Populaire modellen: BYD ATTO 3 Private Lease | BYD Dolphin Private Lease | MG ZS Private Lease.